Spis treści
Transport lotniczy staje się wśród Polaków coraz bardziej popularny. Coraz chętniej korzystamy z samolotów nawet na krótkich trasach. Niestety, większa liczba podróży lotniczych oznacza również wzrost liczby opóźnień i odwołań lotów. Polscy podróżni często nie są w pełni świadomi swoich praw, które są identyczne z prawami każdego obywatela Unii Europejskiej. Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lot, kiedy za odwołany lot, jak traktować tzw. overbooking? Zapraszam do lektury.
Podstawa prawna – jakie loty?
Zacznijmy od najważniejszego – komu i w jakich przypadkach należy się odszkodowanie. Podstawę prawną do uzyskania odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje zgodnie z tym rozporządzeniem:
- W przypadku wszystkich lotów na terenie Unii Europejskiej, bez względu na przewoźnika
- W przypadku lotów z UE do kraju spoza UE, bez względu na przewoźnika
- W przypadku lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez linie lotnicze z UE
Jedynymi przypadkami, w których NIE przysługuje odszkodowanie na podstawie Rozporządzenia WE nr 261/2004, jest sytuacja, w której lecimy spoza Unii Europejskiej do Unii Europejskiej, z przewoźnikiem lotniczym spoza Unii Europejskiej (np. American Airlines na trasie Chicago – Warszawa) oraz gdy lecimy w ogóle poza obszarem Unii Europejskiej.
Do Unii Europejskiej zaliczane są także: Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Reunion, Majotta, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Madera i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Pierwszym krokiem w procedurze odwoławczej jest zdefiniowanie trasy i przewoźnika.
Kiedy lot traktowany jest jako opóźniony?
Zgodnie z przyjętym orzecznictwem, każdy lot opóźniony o 3 godziny lub dłużej traktowany jest na równi z lotem odwołanym. Tzw. overbooking i odmowa przyjęcia na pokład samolotu również są równoznaczne w skutkach z odwołaniem lotu. W takim przypadku przysługuje odszkodowanie finansowe.
Prawa pasażera w przypadku opóźnienia lotu
Jeśli nasz lot opóźniony jest o więcej niż 2 godziny:
- Pasażer powinien otrzymać darmowy posiłek i napój (w praktyce linie lotnicze wydają vouchery na posiłki w lotniskowych restauracjach)
- Linia lotnicza musi zagwarantować możliwość wykonania telefonu lub wysłania wiadomości, faksu lub maila
Jeśli opóźnienie jest mniejsze niż 3 godziny, nie przysługuje jeszcze odszkodowanie finansowe.
Tabela odszkodowań
Odległość lotu | Odszkodowanie |
---|---|
Do 1 500 kilometrów | 250 EUR |
Wewnętrznowspólnotowe dłuższe niż 1 500 kilometrów i inne od 1 500 do 3 500 kilometrów | 400 EUR |
Wszystkie inne loty | 600 EUR |
Przy określaniu odległości podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin:
- Wszystkie powyższe prawa pasażera
- Prawo do zwrotu pieniędzy za bilet
- Jeśli opóźnienie jest tak duże, że konieczny jest nocleg w hotelu, linie powinny pokryć koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem
Przykłady
Przykład 1
Nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00, długość lotu 3,5 godziny. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 2:50 i odlecieliśmy o godzinie 19:20. Z powodu dużego ruchu na lotnisku w Warszawie przylot dodatkowo się opóźnił i wylądowaliśmy o 23:05, czyli 3 godziny 5 minut po planowanym przylocie. Należy nam się odszkodowanie.
Przykład 2
Nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 3:10 i odlecieliśmy o godzinie 19:40. Pilot nadrobił jednak pół godziny w trakcie lotu, tak że wylądowaliśmy po 3 godzinach o 22:40. Na lotnisku docelowym opóźnienie wyniosło zatem 2:40 – odszkodowanie się nie należy.
Kiedy NIE należy się odszkodowanie?
Czasem opóźnienie lotu lub jego odwołanie spowodowane są czynnikami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika. W takim przypadku odszkodowanie nie będzie się należeć. Czynniki te to:
- Złe warunki pogodowe na lotnisku wylotu/przylotu
- Strajki
- Niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania
Natomiast awaria techniczna samolotu, choroba pilota oraz złe warunki pogodowe na wcześniejszej trasie naszego samolotu nie są uznawane za czynniki poza kontrolą przewoźnika.
Procedura odszkodowania
Reklamacja do linii lotniczej
Pierwszym krokiem jest napisanie reklamacji do linii lotniczej. W reklamacji opisujemy dokładnie całe zdarzenie, podajemy planowane daty i godziny lotu, rzeczywiste daty i godziny lotu, numer biletu, ewentualny dowód przebukowania biletu, długość opóźnienia. Warto mieć pod ręką zdjęcia biletów, voucherów, wyjaśnień pracowników lotniska.
Linia lotnicza ma 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli nie otrzymamy odpowiedzi lub odpowiedź będzie negatywna, możemy przejść do kolejnego kroku.
Reklamację składamy najczęściej online, przez formularz dostępny na stronie linii lotniczej. Przykładowe linki do formularzy reklamacyjnych:
Reklamacja do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi instancję odwoławczą w sporach pasażerów z liniami lotniczymi. Wykorzystujemy formularz reklamacyjny z oficjalnej strony ULC, dostępny tutaj.
Do skargi należy załączyć:
- Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika
- Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację
- Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot
Skargę wnosimy na piśmie, własnoręcznie ją podpisując i wysyłając na adres:
ul. Marcina Flisa 2
Warszawa
woj. mazowieckie
02-247
Polska / Poland
Można również przez ePUAP. Więcej na https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/zloz-wniosek
Co dalej?
Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia. W praktyce, otrzymujemy podstawę do uzyskania w sądzie tytułu wykonawczego i oddania sprawy do komornika.
Ważne: ULC zajmuje się tylko sprawami, w których opóźnienie lotu miało miejsce na lotnisku w Polsce. W innym przypadku, należy pisać do odpowiednika ULC w kraju zdarzenia.
Droga prawna – odszkodowanie za opóźniony lot
Równolegle do złożenia skargi w ULC, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Procedura jest długa i skomplikowana, dlatego część osób decyduje się zlecić proces wyspecjalizowanej firmie. Firmy te pobierają zazwyczaj prowizję od wygranej sprawy, około 25%.
Lot z biurem podróży a odszkodowanie za opóźniony lot
Odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot przysługuje niezależnie od tego, czy bilet został zakupiony osobiście, czy za pośrednictwem biura podróży. Procedura reklamacyjna wygląda identycznie. Możecie skontaktować się z biurem podróży, które może pomóc w uzyskaniu odszkodowania od przewoźnika. Jeśli to się nie uda, reklamację składamy bezpośrednio do linii lotniczej.