Od zakupu samochodu miałem problem z ABS w Volkswagenie T4 1993 przedlift. Pierwszej zimy przy mocnym hamowaniu od czasu do czasu się jeszcze włączał (po ponownym uruchomieniu silnika przechodził procedurę sprawdzającą). Ale, w końcu przestał działać.
Rozwiązanie przyszło z zakupem Interfejsu VAG USB OBD1 (ok 130zł) i podpięcie się do komputera busa. Wszystkie systemy w nim to tylko ten ABS, nic więcej chyba nie da się sprawdzić.
Wskazany problem to błąd czujnika prawego koła. Bez tej diagnozy de facto można by było dłużej szukać przyczyny. Na przykład problemu z samą centralką ABS, problemu z koronkami ABS, itp.

Naprawa
Naprawa jest prosta, ale relatywnie czasochłonna. Przynajmniej dla mnie była, ale przypominam, że nie mam doświadczenia w mechanice.
Stary czujnik ze względu na to, że był zapieczony (podobno przypadłość grupy VAG z tego okresu i w tym temacie) od razu potraktowany, był jako do wyrzucenia.
Przydatnymi narzędziami były:
- wkrętarka
- dłuto, podbijak
- młotek
- Cążki
- pilnik okrągły
- papier ścierny
- czujnik (numer części 701927807A)
- śrubokręt, klucz torx
Naprawa to podniesienie samochodu, oraz zdjęcie koła. Następnie odłączenie przewodów czujnika i próba jego wyjęcia. Tu oczywiście się nie udało, a po kilku próbach przewód czujnika się urwał z jego mocowania.
Następnie sam czujnik próbowałem rozwiercić (od małego wiertła w górę), by po pewnej chwili (wcale nie krótkiej) dostać się do plastikowej tulejki, która był obudowany czujnik, po jej wyjęciu już szło trochę sprawniej.

Po wyjęciu tulejki, to nie był koniec prac, nadal było trzeba walczyć z elementami cewki która pozostawała w otworze.

Aż udało się całość oczyścić, tak że było widać koronkę systemu ABS.

Kolejnym krokiem było dokładne czyszczenie otworu okrągłym pilnikiem do momentu aż nowy czujnik ABS nie wchodził w niego bez oporów. Tu również chwilę zajęło, ale myśląc ile czasu spędziłem na wyjęciu, wolałem zrobić to dokładnie.
Przed włożeniem czujnika dodatkowo otwór posmarowałem pastą miedzianą, aby w przyszłości łatwiej można było wymienić ten element. Wydaje się, że jeśli nie pomoże, to na pewno nie zaszkodzi.

Efekt końcowy, czujnik ABS działa, kontrolka nie świeci, hamulce się nie blokują. Po uruchomieniu silnika kontrolka może się jeszcze chwilę świecić, ale powinna sama zgasnąć po przejechaniu kilku metrów.