Dane w poniższym artykule są zebrane przeze mnie analizując artykuły w Internecie, nie jestem specjalistą od mechaniki, polecam samemu również je weryfikować.
Oficjalna wytyczna VW z 2004 roku (napęd na cztery koła 02G) stwierdza:
- 1,0 litra „G50 75W90 (olej syntetyczny)” do mechanizmu różnicowego
- 2,7 litra „G51 75W90 (olej syntetyczny)” do skrzyni biegów
Niestety, wewnętrzne specyfikacje VW nie odnoszą się do specyfikacji międzynarodowych. Jednak od producentów olejów przekładniowych można założyć, że wewnętrzny standard VW G50 jest zbliżony do międzynarodowego standardu API GL4. VW G51 jest prawdopodobnie podobny do nieoficjalnej klasyfikacji według API GL4+ lub GL4/GL5.
Producent dyferencjału „Steyr-Fahrzeugtechnik” lub jego serwis „S-Tec” pisze 1,3 litra (wstępne napełnienie) zgodnie ze specyfikacją „TL52726”, co odpowiada klasie API-GL4.

Jednak nasza rekomendacja dotycząca mechanizmu różnicowego jest następująca:
Mechanizm różnicowy: 75W90-GL5
W przypadku mocno obciążonych zębów hipoidalnych, w których korona i zębnik stykają się tylko na małej powierzchni (skrajny nacisk powierzchniowy), optymalny jest standard GL5. W tym celu olej bazowy zawiera liczne dodatki. W tym celu olej bazowy jest wzbogacony dodatkami siarki i fosforu. Podczas jazdy powierzchnia boków zębów ulega fosforyzacji pod wpływem ciśnienia i ciepła. Ta fosforyzacja działa jak dodatkowa warstwa ochronna na szczególnie obciążone powierzchnie i zmniejsza zużycie.
Ręczna skrzynia biegów : 75W90-GL4+
Chociaż ten sam hipoidalny wzór przekładni występuje również w ręcznej skrzyni biegów, należy tutaj wziąć pod uwagę pierścienie synchronizujące kół zębatych. Ponieważ GL5 smaruje się tak dobrze, może powodować ślizganie się pierścieni synchronizujących w skrzyni biegów i częściową utratę funkcji – co może powodować zgrzytanie kół zębatych i zużycie podczas zmiany biegów.
Ponadto dodatki do olejów GL5 mogą atakować składnik metali nieżelaznych (powłoka molibdenowa) pierścieni synchronizatora.
Ale są też oleje o nieoficjalnej nazwie GL4 / GL5 (GL4+), które równoważą idealne smarowanie hipoidalnej przekładni i tarcie resztkowe dla synchronizacji. Ten nieoficjalny standard jest naszą rekomendacją dla manualnej skrzyni biegów i powinien być również zgodny ze standardem VW G51.
Oceny API:
Oleje przekładniowe są klasyfikowane przez American Petroleum Institute (API) na podstawie oceny GL. Im wyższy wskaźnik GL oleju, tym większe ciśnienie można utrzymać bez kontaktu metal-metal między elementami przekładni.
- GL-4:
Określa typ charakterystyki eksploatacyjnej kół zębatych stożkowych i hipoidalnych w osiach samochodowych pracujących przy umiarkowanych prędkościach i obciążeniach. Oleje przekładniowe do API GL-4 są dziś typowymi przedstawicielami w skrzyniach biegów montowanych poprzecznie. - GL-5:
Wyznacza typ charakterystyki eksploatacyjnej hipoidów w osiach samochodowych w warunkach dużej prędkości i/lub małej prędkości i dużego momentu obrotowego. Oleje przekładniowe zgodne z API GL-5 są obecnie najlepiej stosowane w dyferencjałach.